Specialistische GGZ
Voor volwassenen vanaf 18 jaar is GGZ hulp onderverdeeld in de Generalistische Basis GGZ (BGGZ) en de Gespecialiseerde GGZ (SGGZ). Ons aanbod valt onder de SGGZ.
Aanmelding
In principe gebeurt de verwijzing naar onze praktijk via de huisarts. Na een afspraak met de huisarts krijgt u een verwijsbrief mee, waarna u contact met ons opneemt voor de aanmelding. Wij verzoeken u hiervoor ons een e-mail te sturen naar praktijk@zielhorst.nl en tevens te vermelden bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Er is altijd een schriftelijke verwijzing nodig waar instaat dat u bent verwezen naar de SGGZ. Voor het aanmelden of overleggen over een eventuele aanmelding kunt u met ons contact opnemen. Vóór het plannen van de eerste afspraak voeren wij een telefonische screening uit. In deze screening wordt u gevraagd naar praktische informatie die nodig is voor het aanmaken van een dossier. Daarnaast stellen we inhoudelijke vragen voor een eerste inschatting of uw hulpvraag bij ons behandelaanbod lijkt te passen. Hierna kan een eerste afspraak worden gemaakt voor een kennismakingsgesprek.
Intake (kennismaking, onderzoek en behandelplan)
Het eerste gesprek betreft een kennismakingsgesprek, mogelijk gevolgd door enkele intake gesprekken. Doel hiervan is om uw hulpvraag te verhelderen, uw klachten te inventariseren en een beeld te vormen van uw medische en psychosociale situatie. We gaan op zoek naar mogelijke oorzaken en achtergronden van uw klachten en mogelijke aanknopingspunten voor verbetering van uw welbevinden en functioneren. Aan het einde van de intakefase volgt een behandeladvies, en indien u een behandeling gaat starten wordt er een behandelplan opgesteld. De behandeling bestaat uit psychotherapie en/of medicamenteuze therapie (behandeling met medicijnen). We hebben altijd aandacht voor de niet-medicamenteuze behandelopties.
Wachtlijst
Wij werken niet met een wachtlijst: niet voor de intake en niet tussen de intake en het begin van de behandeling. Tijdens de screening bekijken we of het mogelijk is om behandelafspraken in te plannen. Soms hanteert een zorgverzekeraar een omzetbudget. Soms kan het daardoor voorkomen dat de behandeling daardoor niet gestart kan worden.
Berichtgeving en privacy
Na de intakefase, bij wijzingen in de behandeling en bij evaluaties van de behandeling zal uw huisarts (en/of een andere verwijzer) worden geïnformeerd middels een brief. Deze informatie is uiteraard ook voor u ter inzage.
Als behandelend specialist zijn wij gebonden aan het medisch beroepsgeheim. Wat betreft privacy van de gegevens van u hanteren wij de wettelijke normen. Wat u met ons bespreekt is strikt vertrouwelijk.
Een uitzondering hierop is het informeren van de verwijzer / huisarts. Indien u hierin aanvullend voorkeuren of bezwaren heeft gaan wij ervan uit dat u dit met ons bespreekt.
In het geval van acute noodsituaties wordt het principe van goed behandelaarschap gehanteerd.
Uw zorgverzekeraar vraagt ons ook om enkele gegevens. Wij hebben uw privacy hoog in het vaandel staan. Daarom verstrekken we de minimale gegevens waartoe we wettelijk verplicht zijn. Daarnaast kan de medisch adviseur van de zorgverzekeraar medisch dossiers van mensen die bij hen verzekerd zijn inzien indien daar aanleiding toe is.
Voor kwaliteitsverbetering en herregistratie kunnen dossiers bekeken worden binnen de intervisie en waarnemingsgroep. Voor psychiaters geldt een herregistrtieplicht. Een onderdeel hiervan is de externe kwaliteitsvistiatie die eens in de 5 jaar plaats vindt. Hierbij kan een visiteur (een hiervoor opgeleide psychiater) dossiers inzien van de gevisiteerde psychiater. Indien u hierin aanvullend voorkeuren of bezwaren heeft gaan wij ervan uit dat u dit met ons bespreekt.
Voor elke andere berichtgeving, elk ander overleg met derden, wordt uw toestemming gevraagd.
Kosten
Na verwijzing naar een psychiater (in uw polisvoorwaarden staat dit onder “tweede lijn SGGZ”) valt de vergoeding binnen uw basisverzekering. Dit betekent dat uw zorgverzekeraar de kosten vergoed, maar bijvoorbeeld uw eigen risico wel bij u in rekening kan brengen. Uw zorgverzekeraar kan u informeren over de door hen opgestelde contracten en vergoedingsafspraken. We hebben contracten met de meeste zorgverzekeraars. Op de nieuwspagina publiceren wij met welke zorgverzekeraars wij een contract hebben.
Facturatie in het Zorgprestatiemodel (ZPM)
Per 2022 kent de GGZ een nieuw declaratiesysteem, het Zorgprestatiemodel (ZPM). Uw behandeling zal elke maand bij de zorgverzekeraar worden gedeclareerd met een overzicht van de consulten, zoals u al gewend bent van de tandarts, huisarts of fysiotherapeut. U ziet op de rekening een overzicht wanneer en door wie u behandeld bent en voor hoelang. Ook ziet u op de rekening de zorgvraagtypering (de zorgvraag en hulpinzet).
Voor verdere informatie, zie de patiëntfolder over de nieuwe bekostiging van de geestelijke gezondheidszorg.
Crisis
Praktijk Psychiatrie en Psychotherapie Zielhorst biedt poliklinische zorg. We hebben geen mogelijkheden voor opname, deeltijd behandeling of intensive home treatment. Wij adviseren patiënten die deze vorm van zorg behoeven zich, in overleg met de verwijzer, aan te melden bij een van de regionale GGZ-instellingen. Patiënten die bij ons in zorg zijn kunnen (zoals met hen is afgesproken) contact met ons opnemen. Indien u tijdens de behandeling (tijdelijk) meer zorg nodig heeft dan dat redelijkerwijs door een behandelaar te dragen valt zult u verwezen worden voor meer intensievere zorg.
Klachten
Indien u klachten heeft over inhoudelijke zaken of bejegening gaat onze voorkeur er naar uit dat u dit bespreekt met uw behandeld medisch specialist. Indien wij samen niet tot een bevredigende oplossing kunnen komen, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken aan de Klachtencommissie van de CUP: www.psychiaters-utrecht.nl
Afspraken verzetten/afzeggen
Voor het verzetten/afzeggen van afspraken met praktijk Zielhorst geldt dat u bijvoorkeur voor 48 uur maar uiterlijk 24 uur voorafgaande de afspraak afgezegd danwel verzet te worden door de patiënt. Bij afmelden buiten 24 uur worden geen kosten in rekening gebracht. Bij binnen 24 uur afmelden of no- show kunnen kosten voor het beschikbaar zijn van uw behandelaar bij u in rekening gebracht worden. Deze kosten worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar.
Identificatieplicht
Vanaf 1 juni 2009 geldt een identificatieplicht. U dient uw zorgpas en een identiteitsbewijs de eerste keer mee te nemen. Wij zijn verplicht de zorgnummers en uw Burger Service Nummer te controleren.
E-Health
We maken gebruik van E-Health middels de applicatie van Embloom
Evaluaties
Evaluatie momenten van de behandeling zullen in overleg met u gedaan worden. Uiteraard kunt u altijd aangeven indien u behoefte heeft aan een evaluatie. Vanuit de praktijk zullen wij u verzoeken om mee te doen met de jaarlijkse evaluatie. Dit betreft een cliënttevredenheidsvragenlijst via embloom, al dan niet met u samen evalueren van de zorgzwaarte via de HONOS en het samen evalueren en actualiseren van uw behandelplan.